Gründer og styreleder Malvin Nilsen i Leonhard Nilsen & Sønner AS (LNS), og byggeleder Erik Dahl Johansen i Statkraft foran Jern-Erna.

Jern-Erna

20 desember, 2013 15:32
Gründer og styreleder Malvin Nilsen i Leonhard Nilsen & Sønner AS (LNS), og byggeleder Erik Dahl Johansen i Statkraft foran Jern-Erna.

Gründer og styreleder Malvin Nilsen i Leonhard Nilsen & Sønner AS (LNS), og byggeleder Erik Dahl Johansen i Statkraft foran Jern-Erna.

21. november ble Tunnelboremaskinen (TBM) som skal arbeide ut det nye løpet til Nedre Røssåga Kraftverk døpt og testet i Korgen. Det kan bety en ny æra for bruk av TBM i Norge. Ikke helt tilfeldig, så har monstermaskinen fått navnet Jern-Erna.

– Det er 20 år siden sist det ble benyttet TBM i Norge, og Leonhard Nilsen & Sønner AS (LNS), som har fått Røssåga-oppdraget fra Statkraft, vil med dette skape en kompetanse i bedriften for slikt utstyr. Gründer og styreleder i LNS, Malvin Nilsen, fikk det ærefulle oppdrag å døpe maskinen, og sammen med byggeleder Erik Dahl Johansen i Statkraft foresto han en prøvestart av TBM-en. Begivenheten ble direkteoverført fra tunnelen i Korgen til Fjellsprengerkonferansen i Oslo, hvor administrerende direktør Frode Nilsen i LNS holdt et foredrag for 1000 tilhørere.

Det var Se Nor AS som sto for direkteoverføringen. (SeNor har lokaler i Mo Industripark.)

Store dimensjoner

Jern-Erna er en fjellspiser av rang. Borekronen har en diameter på 7,23 meter, hele maskinen er 125 meter lang, og veier 900 tonn. For aller første gang i Norge skal det bygges fortløpende et transportbånd for å ta unna massen bak TBM-en, og dette transportbåndet, med en kapasitet på 600 tonn i timen, blir 7,5 km lang. Maskinen greier opp til 3 meter fjell i timen, og det er beregnet at det vil ta et år å bore ut den 7,5 km lange tunnelen.

Se pdf-format av artikkelen: GSnr6_2013_s9