Bodil Grundstrøm, maskinfører ved Rana Gruber AS.

Aldri to like dager

28 januar, 2014 19:52
Bodil Grundstrøm, maskinfører ved Rana Gruber AS.

Bodil Grundstrøm, maskinfører ved Rana Gruber AS.

Bodil Grundstrøm er ikke redd for å ta i et tak der det trengs. Som dame i bransjen har hun en fordel.

Uten noen klare fremtidsplaner som helt ung, hadde hun en stor interesse for mekanikk. Men da valgene skulle tas endte hun likevel på allmennfag.

– Jeg visste ikke helt hva jeg ville bli i den alderen, og jeg tenkte heller ikke så mye over det. Etter to år på allmennfag var jeg dritlei og måtte gjøre noe annet. Da ble det naturlig å ta transportfag, fordi jeg hadde skrudd bil i noen år og hadde lyst til å kjøre store kjøretøy, sier hun.

Det angrer ikke Bodil på i dag. Med maskinførerbeviset i baklomma koser hun seg bak rattet på en 40 tonns dumper inne i gruva på Ørtfjellet.

Rana Gruber AS er en gruvebedrift med lang historie, og er en av de bedriftene i Rana med størst vekst de siste fire årene.

Jobben til Bodil er variert og utfordrende. Og med en hobby, og stor forkjærlighet for «grotting», er det ikke Bodil imot å tilbringe arbeidsdagen mange hundre meter inne i fjellet.

– I gruva har vi aldri to like dager, selv om vi sitter og laster og kjører dumper. Vi har også med vedlikehold av luftduken å gjøre, pakke opp lunter og gjør klar til sprengning. Av og til kjører vi graver med meisel før transport til knuseren. På de mest varierte dagene kjører vi opp til fem forskjellige maskiner på et skift, sier hun.

Maskinene Bodil snakker om er ikke noen «småbiler», men dumpere fra 40 tonn til laster på 60 tonn.

 

Bodil Grundstrøm, maskinfører ved Rana Gruber AS.

Bodil Grundstrøm, maskinfører ved Rana Gruber AS.

Reservebas

Hun jobber fireskift som betyr at de er fire skiftlag som deler på å utføre jobben, gjennom hele døgnet på en syklus over fire uker. Det er greit og man blir vant til det, sier Bodil.

-Det beste med Rana Gruber er helt klart det at vi blir tatt på alvor og sjefene lytter til oss. Arbeidsmiljøet her er også veldig bra. Vi får være med å planlegge hva som skal gjøres hver dag. Jeg er reservebas på skiftet, noe som betyr at jeg har ansvaret når basen (skiftleder) er borte. Da er det jeg som må fordele oppgavene, sier hun.

 

”Med maskinførerbeviset i baklomma koser hun seg bak rattet på en 40 tonns dumper inne i gruva på Ørtfjellet.”

 

I Bodils familie har flere generasjoner jobbet i industrien.

-Oldefaren min jobbet et par sesonger i gruva på Svalbard, og farfar var anleggsarbeider og jobbet på Jernverket før han ble bonde, og faren min jobbet blant annet på IMS (i dag: Harsco Metals Norway AS) og Unimaskin AS, smiler hun.

Transport omfatter vel mer emner som lastebiler, kundeservice, lastsikring og papirarbeid (transportdokumenter). Bodil er maskinkjører.

-Det er en fordel å være løsningsorientert i denne jobben fordi man møter stadig på nye ting man ikke har tenkt over  at kunne utgjøre et problem. Det er heller ingen ulempe å være i god fysisk form, understreker hun og legger til:

-Hvis man liker utfordringer, samt være med å planlegge, prøve og feile, så er transportfag og maskinkjører veien å gå. Det er en veldig variert jobb.

De fleste maskinkjørere blir bare ansatt en sesong til å begynne med. Men som dame står man litt sterkere fordi vi er så få, sier Bodil Grundstrøm.

 

Kort om Bodil Grundstrøm

Navn: Bodil Grundstrøm

Alder: 28 år

Hjemsted: Mo

Bedrift: Rana Gruber AS, maskinfører

Utdannelse:    To år allmennfag og ett år med transportfag

Arbeidserfaring: Butikkmedarbeider ved Prix i Korgen, fjøsavløser, maskinkjører ved Mo Industritransport AS i 1,5 år.  Ansatt ved Rana Gruber AS siden mars 2013.

 

Se reportasjen fra MIP Magasin 2014 i pdf-format:

MIPmagasin_BodilGrundstrom