Elbiler inntar Mo Industripark

22 mai, 2015 13:33

_MG_0680-xs

Elbilen har blitt et naturlig valg for flere miljøbevisste bedrifter i Mo Industripark.

Elektriske biler er fremtiden, skal vi tro på flere miljøstiftelser. En ting er hvert fall helt sikkert, innfasingen av alternative biler, og da hovedsakelig elbiler i Norge, er allerede godt i gang.

Selv om elbilsalget i Mo i Rana ikke har tatt av enda, velger flere og flere bedrifter i Mo Industripark det miljøvennlige transportmiddelet. Først ut var iTet AS. De skaffet seg en Fiat 500 elbil allerede i 2010. Nå har de totalt to Nissan Leaf elbiler og en Toyota Auris hybridbil.

-iTet er en miljøbevisst bedrift og alle avdelingene i Norge har gått til anskaffelse av elbiler eller hybridbiler. Vi har ingen fossile brennstoffbiler, forteller seniorkonsulent Truls Berg Haugen.

De bruker elbilen når de skal innen en radius på fem mil og hybridbilen når de skal på lengre turer. Elbilen går maks 15 mil før den må lades.

-Når bilene ikke er i bruk står de hele tiden på lading. Det er ingen offentlige ladestasjoner i nærområdet. Det nærmeste er i Korgen, sier lærling Lasse Heia.

For deres bedrift er det en fordel å kunne parkere gratis i byen, samt at bilen akselerer veldig bra.

 

Grønt skifte

Man kan snart få elbiler i alle varianter, størrelser og i god kvalitet. Varebilløsninger av elbil med firehjulstrekk er det ingen som har utviklet enda.

-Det bilmerket som klarer å produsere en vare-elbil med firhjulstrekk kommer til å få et kjempe-rush på dette markedsområde. Mo Industripark AS kommer til å skifte alle varebilene den dagen det skjer, understreker administrerende direktør Arve Ulriksen i Mo Industripark AS.

Første bil som varebil er allerede bestilt hos Kraftnettavdelingen i MIP AS, og kommer til sommeren – en Nissan NV200.

-En elektrisk bil passer glimrende for oss. Vi har heller ikke så mange avdelinger som går skiftgang, så vi har god mulighet til å lade bilen på natten, forteller Ulriksen og sier at et grønt skifte må til også på veiene.

-Dette er helt klart en del av vårt grønne skifte, samt et eksempel på at den nye strategien begynner å implementeres.

-Vi er svært godt fornøyd med den nye elbilen. Den fungerer akkurat like bra som en vanlig bil, forteller Roy Valrygg (t.v) og Bjørn Ugedal ved Glencore Manganese Norway AS.

-Vi er svært godt fornøyd med den nye elbilen. Den fungerer akkurat like bra som en vanlig bil, forteller Roy Valrygg (t.v) og Bjørn Ugedal ved Glencore Manganese Norway AS.

Gode kjøreegenskaper

Glencore Manganese Norway AS investerte nylig i en flunkende ny elbil; 5-seters Nissan NV200. Den har vært godt brukt fra dag èn.

-Det er for det meste guttene på hovedlageret som bruker bilen. Hos oss fungerer den som både varebil, budbil og industrivernbil, forteller adm. dir. Bjørn Ugedal.

Bilen er utstyrt med ryggekamera, ryggealarm, stereoanlegg og alt annet som en vanlig bensin- eller dieselbil er utstyrt med.

-Den er svært god å kjøre og den har strøm til 12 til 14 mil, sier Roy Valrygg.

-Inventum RTD har fått festet på en lastelem, lik den rullestolbrukere bruker. På den måten får vi fraktet varene våre til kundene i nærområdet, sier Finn Løkås, daglig leder ved Inventum RTD.

-Inventum RTD har fått festet på en lastelem, lik den rullestolbrukere bruker. På den måten får vi fraktet varene våre til kundene i nærområdet, sier Finn Løkås, daglig leder ved Inventum RTD.

Fikk festet lastelem

Inventum RTD har hatt sin NV 200 elbil siden 12. desember i fjor. Etter en artikkel i Rana Blad som omhandlet dette, fikk Inventum flere henvendelser fra andre bedrifter som også var interesserte i å kjøpe elbil.

-Det er kun bedrifter som har spurt oss om den. Jeg kan forstå at private eiere får litt rekkevidde angst, men til varetransport i bynære områder er det ingen problem, sier daglig leder Finn Løkås.

Inventum RTD er miljøfyrtårnbedrift, så det var helt naturlig for dem å velge et miljøvennlig fremkomstmiddel når varer skal fraktes.

-Tidligere fraktet vi alle kopimaskiner i en 3,5 tonns varebil. Nå frakter vi all småfrakt i elbilen. Vi har fått festet på en lastelem, lik den rullestolbrukere har, og på den måten får vi med oss 100 kilos kopimaskiner og lignede i bilen, sier han.

Lengre kjøretid ventes om ett år

Daglig leder Guttorm Ramseng ved bilforhandleren Nissan Ramseng sier at det ikke er solgt veldig mange elbiler i Mo i Rana i forhold til andre større byer sørover i landet.

– Det har nok noe med at man ikke får alle fordelene her som man får enkelte steder. Vi har ikke mange bomstasjoner eller kollektivfelt her, der man kjører gratis med elbil. Man parkerer gratis og slipper å betale på ferge, sier han og fortsetter:

– Elbil er en kjempeflott nærområdebil og svært miljøvennlig i bruken. Nissan satser svært mye på elbiler og det forventes at om ett års tid dobles kjørelengden i forhold til når bilen må laddes. Det er imidlertid ikke kommet noe hint om at en firhjulstrekk er underveis. Jeg tror nok de tar en ting av gangen, sier Ramseng.

Vare-elbilen kom inn til Nissan først rundt juletider i fjor, og bilforhandleren har solgt tre stykker frem til nå, og satser på økt etterspørsel og salg.

 

Les artikkelen i pdf-format:

GSnr3_2015side16

GSnr3_2015side17