Leder i Båsmo Bridgeklubb, Kurt Ove Thomassen og NM-general Jarle Bogen setter stor pris på den økonomiske drahjelpen de har fått i forbindelse med NM i bridge. - Uten støtten vi har fått hadde ikke vi ikke klart å gjennomføre arrangementet, sier Bogen.

Sponsorstøtte til NM i bridge

11 mai, 2018 19:26

Når norgeseliten kommer til Rana for å spille NM i bridge, er det aller første gang en ny type kortmaskin tas i bruk i et nasjonalt mesterskap. 

Mo Industripark AS har sponset arrangøren, Båsmo Bridgeklubb, med en “Bridge + More”-maskin –  et helt nytt konsept for gjennomføring av turneringsspill.

En kortmaskin deler ut kortene til et spill, og mens dette spillet spilles, deler maskinen ut neste spill. Systemet kobles opp til et nettbrett, som styrer maskinen, slik at deltakerne får de riktige kortene. Resultatet tastes inn på nettbrettet, som sender dem til turneringsregnskapet. 

– Dette er noe vi tidligere har vært nødt til å gjøre manuelt, og det har tatt enormt lang tid. “Bridge + More” er en revolusjon, sier leder i Båsmo Bridgeklubb, Kurt Ove Thomassen. 

Viktige bidrag fra industriparken 
NM i Bridge arrangeres på Meyergården 10-13 mai, og er et stort økonomisk løft for Båsmo Brigdeklubb, som i år fyller 50 år. Flere bedrifter i Mo Industripark har bidratt økonomisk for å støtte arrangementet. Celsa Armeringsstål AS, Ferroglobe Mangan Norge AS , Elkem Rana AS, Inventum RTD, Exela Technologies og Sintef Molab AS har alle gått inn med sponsormidler, som er avgjørende bidrag.

– Det er fantastisk at næringslivet stiller opp på denne måten. Uten støtten vi har fått hadde ikke vi ikke klart å gjennomføre arrangementet, uttrykker NM-general Jarle Bogen i Båsmo Bridgeklubb.

Den største investeringen er de nye kortmaskinene, som koster 9000 kroner hver. Klubben har skaffet seg 12 av dem. Konseptet er så nytt at den danske produsenten vil være til stede under finalene for å forsikre seg om at alt går knirkefritt, i tillegg til å promotere produktet.

 

Stort arrangment
I tillegg til selve NM-finalene, skal det gjennomføres en rekke sidearrangementer. Bridgelærerutdanning, en jubileumsturnering på kveldstid, en turnering for barn,- unge og nybegynnere, og nybegynnerkurs er blant tilbudene. Begge de sistnevnte er gratis, og arrangøren håper flest mulig vil melde seg på.

I forbindelse med NM-finalene har brigdemiljøet i Rana satset sammen for å rekruttere flere unge spillere. Så langt har 600 elever på Helgeland fått undervisning i bridge, og 140 av dem har meldt seg på for å få undervisning og kurs i etterkant av skoletilbudet.

– Å lære seg bridge er en stor fordel når du går på skolen. Du lærer deg å tenke mer strategisk, noe du ikke minst har nytte av i mattetimene, forklarer Bogen.

Stor oppmerksomhet
Det er rundt 10 000 aktive brigdespillere i Norge, og rundt 10 prosent av befolkningen har spilt bridge på et eller annet nivå. Da NM startet i oktober, deltok 1100 personer fra 247 lag. Gjennom cupen er lag for lag slått ut, og i finalene står åtte lag tilbake. Det er forventet mye oppmerksomhet rundt finalene, som sendes live over nettet.
– Vi har sagt at dette skal bli det beste NM som noen gang har vært arrangert, slår Thomassen fast.

Båsmo Bridgeklubb skal også delta i NM-finalene med eget lag, bestående av tre par.
– Vi forventer at vi skal hevde oss blant de fire-fem beste. Spiller vi veldig bra, skal vi klare medalje, sier Kurt Ove Thomassen, som er en av spillerne som skal i ilden.
– Finalen skal først spilles. Alt kan skje, og dette er veldig gode lag, påpeker Bogen og føyer til – Det blir i alle fall veldig mye god bridge. Nivået er høyt – er du beste i Norge, er du også best i verden. Da blir det artig å følge med.

Ny teknologi
For Mo Industripark AS var sponsingen av bridgeaktiviteter i Rana med ny teknologi et litt annerledes innslag i sponsorporteføljen i år.
– Vi er glade for å kunne sponse ulike aktiviteter, og bridge rettet mot barn og ungdom er et spennende alternativ for ungdommer som har lyst til å bruke hodet i kort og strategiske spill. Når vi har valgt å sponse Båsmo Bridgeklubb og Mo Bridgeklubb, håper vi dette kan bidra til å skape bredde i aktivitetstilbud til barn og ungdom, uttaler markedsdirektør i Mo Industripark AS, Jan Gabor.