Fra Rana Industriterminal ble det lastet og losset 102 tusen tonn gods over kai på en uke. Dette takket være ansatte ved RIT AS som sto på natt og dag for sine kunder. Egon Eriksen (f.v), tillitsvalgt Arne Sørensen, Sigmund Vonstad og daglig leder Alf. A Øverli.

Produksjonsrekord ved Rana Industriterminal

13 oktober, 2015 12:16 Del Del Del

Midt i ferietida satte Rana Industriterminal AS (RIT AS) produksjonsrekord. Hele 102 tusen tonn ble lastet og losset over kai på ei uke.

Rekorden fant sted i uke 32, altså i begynnelsen av august, midt i ferietida. Hovedårsaken for rekorden var rørlastingen til Wasco Coatings Norway AS, i tillegg til stor aktivitet for andre kunder.

– Dette var en klar rekord. Forrige ukerekord var i november i 2014, da ble det lastet og losset 85 tusen tonn på ei uke, forteller en glad daglig leder for RIT AS, Alf. A. Øverli

Hele 40.000 tonn med rør ble lastet i uke 32, og RIT AS har hatt 15 til 20 ansatte i drift på rørhåndtering. Samtidig har det vært stor aktivitet fra andre kunder som har hatt stor last for inn- og utgående trafikk.

– Vi hadde noen ansatte som kom i ferien sin og stilte opp for å få jobben gjort. Alle her på RIT AS har stilt opp 100 prosent for at vi skulle komme i havn med dette. I tillegg har gått fra to- til femskift når vi har hatt rørene. Det vil si at vi har kjørt på 24 timer i døgnet. Folk har vært enestående på å følge opp denne jobben, skryter tillitsvalgt ved RIT AS, Arne Sørensen.

– Jeg slutter meg helt til det Arne sier om at folkene har stilt opp her på en fremragende måte. Så håper vi selvfølgelig at vi også i framtida får mer rørhåndtering. Nå er vi så godt som ferdig i denne runden og håper vi får lignende oppdrag i fram-tiden, legger Øverli til.

 

Markerer i oktober

På grunn av fullt skuv siden i sommer har Rana   Industriterminal AS ikke hatt tid til å feire rekorden.

– I oktober tar vi med alle ansatte ved RIT AS på en markering. Da går vi ut og spiser og bowler. Det er viktig at vi markerer at vi har gjort en fantastisk prestasjon. Og dette i en tid hvor det vanligvis er liten aktivitet på grunn av ferietid, sier Øverli.

 

Bedre rustet enn noen gang

RIT AS har fått en del erfaringer fra Wasco Coatings Norway AS og Statoilprosjektet og er bedre rustet enn noen gang til å ta imot nye prosjekt.

– Det har vært bare ros underveis og det beviser at vi kan gjøre kundene fornøyde. De som jobber offshore er vant til et strengt sikkerhetsregime, som vi har måttet tilpasse oss. I forbindelse med dette rørprosjektet har vi hatt null personskader. Dette på tross av at det er store, farlige ting vi har holdt på med. Det er ikke tilfeldig at det har gått så bra. Vi er ganske fleksible og justerer oss etter andre sine krav. HMS-delen og den kompetansen vi får fra aktørene tar vi med oss og bruker til nye kunder også, sier Sørensen.

– Vi skal ta vare på læringa, slik at vi hele tiden løfter oss til å bli bedre. Det varierer fra kunde til kunde, og vi omstiller oss etter de kravene som kommer. Dette har gått svært bra og neste gang kommer det til å bli enda bedre, for nå har vi mer erfaring med rørhåndtering, legger Øverli til.

 

Verdens beste industriterminal

– Det har vært mye oppe i den offentlige debatten at når det er store utbygginger offshore, må vi få ringvirkninger her i Nord-Norge. Det er dette et konkret eksempel på, sier Øverli. Av og til virker det som at styresmaktene sentralt ikke er klar over at Mo i Rana havn er en av de største og travleste havnene i Norge.

Normalt på en uke lastes og losses rundt 30.000 til 40.000 tonn.

– Man skulle selvsagt ønsket seg enda mer. Fremover blir det en litt mer stille periode, der vi kommer til å ha lavere tonnasje enn rekordtallene fra i sommer. Når det nå blir en stillere periode skal vi bruke tiden godt, og jobbe med forbedringer i alle prosesser i bedriften vår. Av og til virker det som om styresmaktene sentralt ikke er klar over at Mo i Rana havn er en av de største og travleste havnene i Norge. Kanskje må vi være litt mindre beskjedne og tørre å fortelle omverden hva som skjer her, slik at det legges mest mulig til rette for at vi må få gods på sjøen, sier Øverli og henviser hovedsakelig til dypvannskaia som Mo Industripark AS (MIP AS )jobber for å få på plass.

– Vi må ha en infrastruktur som gjør det attraktivt å bruke oss. Det er svært viktig å få dypvannskai på plass, for det er en hemsko at vi ikke har den i dag. Når vi får den på plass kommer dette til å bli fantastisk bra. Vi jobber for å bli verdens beste industriterminal, understreker Øverli og Sørensen og fortsetter:

– MIP AS er tydelig på at vi skal ha en grønn indu-stripark, og i forlengelse av det skal dette være en grønn industriterminal, avslutter daglig leder ved Rana Industriterminal AS, Alf A. Øverli.

 

Se artikkelen i PDF-format:

GSnr5_2015-8

Del Del Del