FV. Administrerende direktør i Mo Industripark AS, Arve Ulriksen; ordfører Rana kommune, Geir Waage; daglig leder i Rana Industriterminal AS, Alf A. Øverli

«Norges viktigste kran» markert med brask og bram

21 mars, 2018 15:45 Del Del Del

Rundt 20 millioner kroner er investert i ny skrapkran som skal losse Celsas årlige skraptonnasje på over 600.000 tonn.

Åpninga av RITs nye kran ble 20. mars markert med et stort presseoppbud, kommunestyremedlemmer og jazzmusikk da saksofonisten Håkon Skog Erlandsen sto godt sikret på kranarmen tredve meter over bakken og spilte «Vinsjan på Kaia» da kommunestyret med ordføreren i spissen gjorde entre.

Nødvendig investering
Daglig leder i RIT Alf Andreas Øverli åpnet showet foran de rundt 80 fremmøtte deltakerne.
– Det er ikke hver dag man åpner ei kran, så vi googlet hvordan man skal gjøre det. Det første vi fant var at «alle kraner skal åpnes sakte og forsiktig». Akkurat det vet jeg ikke om vi får til, og det kan vel være at våre gjester fra det politiske miljøet vil være forsiktige med å «åpne alle kraner» sa en spøkefull Øverli fra «preikestolen», som for anledningen var et par avsatser opp i den nye krana.

Stor kapasitet
Kranen, som er en hydraulisk balansekran, er den første av denne typen fra E-Crane og skal brukes til å losse de 630.000 tonnene med skrap som Celsa Armeringstål kjøper inn årlig. Den nye krana har en løftekapasitet på 25 tonn og er utviklet av E-Crane.
– Dette er vår patent, men for tre år siden falt patentet i det fri og kan nå benyttes også av andre produsenter. E-Crane har hovedbase i Belgia, men tyngre konstruksjonsdeler i krana produseres blant annet i Polen. Kranene blir i midlertid satt sammen og gjort klar til bruk i Belgia, sier direktør ved E-Crane, Hans Kraaij, som forteller at det lages flere størrelser av denne krana, opp til 49 tonn.

E-Crane har tidligere levert flere kraner som brukes til skraphåndtering i industriparken, og er viktig infrastruktur som er med på å muliggjøre virksomheten til flere av selskapene i parken som både får råvarer og sender ferdigprosseserte varer over kai.

Effektiviserer terminalen
Ordfører Geir Waage fikk æren av å åpne krana da næringsministeren måtte melde avbud kvelden før. Waage understreket betydningen av denne krana og løftet også frem Mo i Ranas posisjon innen det grønne skiftet.
– Det grønne skiftet, og den grønne omstillingen skapes i praksis her på Mo. I dag har vi også åpnet et internasjonalt datasenter spesialisert på blokkjedeteknologi, og nå åpner vi ny kran på Rana Industriterminal. Nå over 30 år etter at jernverket ble historie ser vi at vi legger grunnlaget for ny vekst og nye arbeidsplasser her. Gjennom det som skjer her i dag markerer vi at Rana er landsdelens industrielle hovedstad og vi styrker konkurransekrafta for de bedriftene som er etablert og vi gjør det mer attraktivt å etablere nye industribedrifter, uttalte ordføreren.

Administrerende direktør ved Mo Industripark AS, Arve Ulriksen, slo fast at dette er Norges viktigste kran.
– Vi står nå på en av Norges travleste terminaler. Her i «lille» Mo i Rana. Rana Industriterminal er en av hovedpulsårene til Mo Industripark og mange av bedriftene i parken er avhengig av at alt her nede fungerer som det skal. Denne krana er med på å muliggjøre driften hos kanskje landets viktigste gjenvinningsbedrift, Celsa Armeringsstål, som får skrapstålet sitt fraktet hit til Mo i Rana med skip, og sørger dermed for en fenomenal kombinasjon av miljøinnsats i verdensklasse og næringsmessig verdiskapning, som resirkuleringsprosessen for metallskrap utgjør. Derfor kan vi i forlengelsen av dette si at den nye krana kanskje er Norges viktigste kran, uttalte Ulriksen og slo fast at denne moderne krana gjør arbeidet effektivt.

Spesialbygd kran
Den nye kranen er en hydraulisk balansekran produsert av E-Crane i Belgia og er spesialbygd for Rana Industriterminal (RIT). Rekkevidden til grabben er på hele 31,5 meter og løfteevnen er 25 tonn. Med stor rekkevidde og stor løfteevne gir effektiv lossing av skipene som kommer med skrap fra hele Skandinavia.
– Denne krana er ei stor, men nødvendig investering på om lag 20 millioner kroner. Den kan utføre andre oppgaver, men vil stort sett bare brukes til å losse skrap, noe den er spesialdesignet for. Kranen vil gå i kontinuerlig treskift fra søndag kveld til fredag ettermiddag, forteller Øverli.
Den er en av nå fem kaikraner ved RIT, hvor de fire andre er vaierkraner. RIT er dermed utstyrt med en kran som er blant det mest moderne losse -og lasteutsyr som er i bruk i Europa.

Om Rana Industriterminal AS
• Et heleid datterselskap av Mo Industripark AS.
• En av Norges travleste terminaler.
• RIT AS har 43 ansatte, hvor de fleste er terminaloperatører.
• Industribedriftene i Mo Industripark er de største kundene.
• RIT laster og losser mange forskjellige ferdigprodukter, stykkgods, tørrbulk og skrap, samt prosjektlaster. Omkring 500 anløp i året kommer fra og går til over 100 havner i mange land, hovedsakelig i Europa.
• Årlig tonnasje over kai har i senere år ligget på om lag to millioner tonn
• Om den nye krana: Modellen er en såkalt «Modell 1800 E 14317 GA -E» som er en ny modell spesialbygget for Rana Industriterminal (RIT). Den elektriske motoren er på 400 kW eller nær 550 hestekrefter. Egenvekta til kranen er på 298 tonn og nykrana ruver godt mot horisonten. Kranen er klassifisert som FEM A8, som er høyeste levetidsklassifisering.
• Mo Industripark AS jobber nå sammen med Rana kommune og Mo i Rana Havn med å etablere ei ny dypvannskai på RIT. Dette vil gi Rana-industrien mange nye muligheter, langt inn i framtida.

Om E-Crane Worldwide
• Et moderne, state-of-the-art konstruksjonsselskap for konstruksjon av tungt industriutstyr. Bedriften har hovedbase Adegem i Belgia.
• Tilbyr designtjenester samt komplett maskinproduksjon, installasjon, support og opplæring med kontinuerlig service for tungindustrien.
• E-Crane-serien tilbyr modeller med opptil 49 tonn arbeidskapasitet på grunn av deres bevegelige motvekts- og faste parallellogramkoblinger. Den største kranen har opptil 50m horisontal- ut fra kai- og opptil 30 meter vertikal rekkevidde. (Det vil si at den kan losse skrap ned til tredve meter under kainivå.)
• Dens modulære design gjør at hver E-kran kan skreddersys til kundens spesifikke krav.
• E-Cranes kunder støttes av et verdensomspennende forhandler- og servicenettverk.

 

Del Del Del