Revolve NTNU team viste frem sin racerbil under årets Gallaria.
Revolve NTNU team viste frem sin racerbil under årets Gallaria.

Full fart på Gallaria 2020

28 januar, 2020 18:05 Del Del Del

Årets Gallaria samlet fulle hus i Meyergården spektrum fredag 24. januar. Et av høydepunktene var gruppen med NTNU-studenter som hadde med seg to egenutviklede racerbiler.

 

«Sats på det myke»
Det var oppfordringen fra Regiondirektør i NHO Nordland, Daniel Bjarmann-Simonsen, da han åpnet Gallaria med å peke på regionens mange muligheter og utfordringer. De 350 næringslivsrepresentantene fra hele Helgeland blant publikum fikk med seg flere viktige budskap fra direktøren
– Verdiskapingen som skjer på Helgeland er viktig for Helgeland, Nordland og verden. Men skal vi lykkes i nord trenger vi folk. Det er et uendelig stor paradoks at Mo i Rana ikke vokser. Vi snakker om røffe verdier og konkrete infrastrukturprosjekter når vi snakker om Rana. Mo i Rana må bli litt mer «femi» og mykere i uttrykket, slo Bjarmann-Simonsen fast til smil blant publikum.

 

En full Meyergården Spektrum fulgte nøye med.

En fullsatt Meyergården Spektrum fulgte nøye med.

 

Gode byrom trengs
Regiondirektøren minnet forsamlingen om at attraksjonskraft ikke kan vedtas men må utvikles over tid. Han pekte på utvikling av campus og satsing på reiseliv som viktige områder for regionen fremover. Urban utvikling var også et sentralt budskap og han poengterte også at Mo bør se på sin bykjerne, hvor forskjønnelse og skaping av gode byrom står sentralt.
– Skulle jeg valgt bosted i denne landsdelen kun ut ifra hvor det er spennende jobber, ville jeg valgt Mo i Rana. Men skal Mo lykkes med det harde, industri, må man lykkes med det myke. Fortellingen om Mo må altså også være fortellingen om det «myke» Mo på lik linje med det «harde» Mo og muligheten for et godt liv her, sa en engasjert regiondirektør.

 

Alexander Johansen og Morten Loftfjell var fornøyd etter å ha blitt tildelt årets nyskaperpris.

Alexander Johansen (t.v) og Morten Loftfjell fra Momek var fornøyde etter at selskapet vant årets nyskaperpris.

Momek vant årets nyskaperpris.

Momek vant årets nyskaperpris.

Vant nyskaperpris
På tampen av Gallaria-programmet var det klart for kåringen av årets nyskaperpris. Industribedriften MOMEK i Mo Industripark gikk av med seieren for utviklingen av sitt sveise-robotsystem WelderMate, som ble lansert i slutten av oktober 2019. Systemet er beregnet på sveising av Söderberg-elektroder, som benyttes i 75 prosent av elektriske smelteovner verden over. Den nye robotiserte løsningen kan revolusjonere arbeidshverdagen for sveisere globalt. Les mer her.

 

 

 

Ingeniørkunst på høyt nivå
Etter Gallaria-programmet rundet av var det tid for ulike fagsesjoner om digitalisering, internasjonal merkevarebygging og ingeniørkunst. Sistnevnte sesjon var et høydepunkt for mange da innovative og kunnskapsrike studenter fra NTNU viste frem egenutviklede førerløse og elektriske biler. Til sammen er det 160 studenter fra 20 ulike fagretninger som utgjør racerbilmiljøet på NTNU.

Hvert år bygger ingeniørstudenter ved NTNU racerbil og drar ut i Europa for å konkurrere i Formula student og Shell Eco Marathon mot andre ingeniørstudenter fra hele verden. Til stede på Gallaria 2020 for å vise sine biler var åtte studenter fra lagene DNV GL FuelFighter og NTNU Revolve.
– Vi er totalt 80 studenter fra 6 ulike fakulteter som bygger årets bil. Den blir klar før sommeren når vi deltar i forskjellige Formula Student- konkurranser i Europa. Bilen vi har tatt med til Mo i Rana var den som ble bygget til fjorårets konkurransesommer, fortalte Helena Treffen som er en del av årets Revolve NTNU team.

 

Arctic Circle Raceway som pådriver
Bak prosjektet for å få bilene og studentene opp til Mo var Øystein Bentzen fra Arctic Circle Raceway som fikk et ønske om å vise frem hvor talentfulle morgendagens ingeniørstudenter fra NTNU er på en fengende måte for regionens næringsliv.
– Det startet med en sponsorhenvendelse fra studentene i Revolve til Arve Ulriksen i Mo Industripark AS som tipset meg om henvendelsen. Jeg har kjent til racerbilmiljøet på NTNU siden 2012, og da jeg et par uker senere var på reise besøkte jeg NTNU og ble imponert. På toget hjem lurte jeg på hvordan jeg skulle makte å formidle dette videre til næringslivet og befolkningen på Mo. Istedenfor at jeg skal sitte og fortelle om hva de gjør på NTNU, inviterte jeg de heller opp til slik at studentene kunne få møte næringsliv og industri her og vice versa.

Studentene fikk også omvisning i Mo Industripark, hos Momek og på Nasjonalbiblioteket under oppholdet.

 

DNV GL FuelFighter sin racerbil var stilt ut under årets Gallaria.

DNV GL FuelFighter sin racerbil var stilt ut under årets Gallaria.

 

Vil sette Mo på kartet
Flere store aktører som Shell, Volvo og Kongsberggruppen har oppigjennom vært med som sponsorer på bilene, men ingen fra Rana er med på prosjektet. Det håper Bentzen på at skal forandre seg de neste årene.
-Det jeg ønsker å oppnå med å ta med studentene opp til Mo er å vise dem byen og hvilke muligheter vi kan tilby etter endt studie. Studentene sitter på en kompetanse mange av bedriftene i Rana etterspør. På lengre sikt håper jeg at Mo i Rana skal være en årlig arrangørby for slike internasjonale konkurranser mellom universitetene. Mandagen etter Gallaria fikk Momek en søknad fra en av NTNU-studentene til en praksisplass så vi håper at det blir flere i fremtiden, avsluttet Bentzen.

 

Her kan du se glimt fra byggingen av en av bilene til DVL FuelFighter.

Del Del Del