Daglig leder i Momek Techteam, Roger Skatland, deler gode nyheter om etablering av selskap i Gällivare.

Ekspanderer bedriften over landegrensa

9 desember, 2016 9:18
Daglig leder i Momek Techteam, Roger Skatland, deler gode nyheter om etablering av selskap i Gällivare.

Daglig leder i Momek Techteam, Roger Skatland, deler gode nyheter om etablering av selskap i Gällivare.

 

Vi har vunnet såpass mange store kontrakter i et viktig strategisk område i Sverige, at vi har valgt å etablere bedriften Momek Techteam AB i Gällivare, sier daglig leder, Roger Skatland.

Etter at Momek Techteam kapret storkontrakt med Boliden Aitik har de til sammen tre kontrakter på svensk grenseside.

– Det er en to års kontrakt med ett års opsjon som går på vedlikehold av fire knusere som vi skal holde i drift så mye som mulig, sier Skatland.
Kontrakten vil på det jevne gi cirka 24 arbeidsplasser.

 

Et satsingsområde
Momek Techteam har allerede vært involvert i ulike gruveprosjekt på svensk side, men dette er deres første vedlikeholdskontrakt.
– Vi har jobbet mye med prosjekter og brukt dem som innsalg. Vi har levert godt på blant annet store ståljobber. I Boliden hadde vi vår første jobb i 2014. Den svenske gruveindustrien har vært et satsingsområde i flere år, men først nå kan vi si at vi har fått et solid fotfeste.
Narvik har LKABs største havn hvor det fraktes jernmalm på tog fra Kiruna og Gällivare hvor vi finner verdens største jernmalmgruve. Boliden Aitik driver derimot med edlere metaller som kobber og gull.
– Hele gruveområdet har vært en satsing vi har jobbet mot siden 2010. I 2012 vant vi en stor kontrakt med Kiruna LKAB med produksjon og montasje av lastestasjonene. Totalt var 2.200 tonn stål prefabrikkert og montasjen ble gjennomført 1.365 meter under overflata. I 2014 gjorde vi en stor jobb på de knuserne som vi nå har fått vedlikehold på i Boliden Aitik. Da forsterket vi knuserne med stål. I 2015 satte vi opp transportbånd til LKABs nye havn i Narvik. I 2015 forsterket vi et ståltårn i en gruvegang og bygde en avisingsstasjon hos LKAB på Malmberget. Vi hadde et prosjektoppdrag hos SSAB i Luleå, den andre havna til LKAB. Vi har hatt mange småprosjekt med Boliden Aitik i år hvor vi blant annet har hatt en knuseraksling i Mo i Rana for maskinering og ombygging. Summen av alle prosjektene har gitt oss mulighet til å konkurrere om de største prosjektene som nå har gitt oss fotfeste i Sverige, forklarer Skatland.

 

Forutsigbarhet på svensk side
Nå har de to store kontrakter med LKAB for 2017 og 2018 til en samlet verdi på cirka 40 millioner kroner, noe som er en av deres største kontrakter med landbasert industri, samt kontrakt på vedlikehold med Boliden Aitik, sistnevnte er en av de største kontraktene Momek har hatt mot landbasert industri. Kontrakten med Boliden Aitik skal utføres av svenske Momek Techteam AB, mens kontraktene med LKAB skal utføres av norske Momek Techteam AS.
Den første kontrakten går ut på å bygge et nytt ståltårn ved LKAB Malmberget. Det er en 800 meter dyp sjakt hvor det går to skipper som bringer malmen opp til overflaten. Det er gammelt, så vi skal bygge et nytt ståltårn. Dette er en jobb som pågår over flere måneder. For at de skal få malmen opp i mellomtiden må dette fraktes opp på lastebiler. Derfor bygger de om transportlinjen slik at de får lastet jernmalmen over på lastebiler.
– Vi skal ta et ståltårn i 2017 og et nytt i 2018. Dette betyr at vi har forholdsvis mye arbeid, i flere år fremover. Dette er tegn på at vi endelig har fått et skikkelig fotfeste. Kontraktenes langsiktighet gir bedriften forutsigbarhet, men også positive ringvirkninger for de andre Momek-bedriftene. Vi har blant annet brukt en del personell fra Momek Personnel, Momek Fabrication og Momek Services. Dette er dermed en spennende satsing som involverer alle Momekselskapene.