
Første båt med klimapositivt plastskrog produsert i Mo i Rana
14 oktober, 2025 10:29 Del DelHelgeland Plast har produsert sin første båt i klimapositivt råstoff og dermed satt en ny standard i båtbransjen.
– Det er ingen andre som lager båter av dette materialet. Vi snakker om den første båten i verden som er produsert med så lavt karbonavtrykk, sier Tommy Kristiansen, kommersiell leder for båtavdelingen.
Båtene produseres av plast laget av avfall, brukt matolje og trespon. Råstoffet kommer fra Borealis i Sverige, og hele verdikjeden er sertifisert gjennom ISCC+, et globalt anerkjent system for bærekraft og resirkulering.
– Tidligere ville dette materialet blitt destruert og sluppet ut i atmosfæren. Nå blir det i stedet fanget i båtskrogene. På den måten driver vi faktisk karbonfangst, sier Kristiansen.

Helgeland Plast har allerede levert 28 båter i klimanpositivt råstoff siden april. – Dette er vår måte å ta samfunnsansvar på, sier Kristiansen.
28 båter siden april
Den første båten i klimapositivt råstoff ble ferdigstilt i april i år. Siden da har Helgeland Plast produsert ytterligere 27 båter, og flere blir det.
– Vi har allerede handlet inn 29 tonn råstoff fra Borealis. Da er ikke ferdige plater regnet med, så det reelle tallet er nok enda høyere, forteller Kristiansen.
Satser fullt ut
Overgangen til klimapositivt råstoff innebærer en høyere kostnad, men Helgeland Plast har bestemt seg for å bruke det i samtlige båter framover.
– Vi vurderte først å tilby det som et valg for kundene. Men vi tok en tydelig avgjørelse: Alle båtene våre skal produseres på denne måten. Plast i havet er den store, stygge ulven, og dette er vår måte å ta samfunnsansvar på. Kundene har tatt imot endringen med åpne armer, sier Kristiansen.
I tillegg til de nye skrogene kan båtene leveres med elektriske motorer. Seks slike er allerede produsert.
Etterspurt i næringen
Helgeland Plast produserer årlig mellom 80 og 100 båter, og de fleste går til profesjonelle aktører. Oppdrettsnæringen er en viktig kundegruppe.
– Havbruksnæringen er opptatt av klima og miljø, og for dem betyr det mye at båtene er produsert på en mer bærekraftig måte, sier Kristiansen.
Forsvaret har også bestilt båter, og Kristiansen forteller at kontrakten er både viktig og krevende.
– Det er mye arbeid og høyt tempo, men det er en fjær i hatten for oss. Det viser at vi har den kvaliteten og profesjonaliteten som Forsvaret ønsker, sier han.
Internasjonal oppmerksomhet
Satsingen har allerede fått oppmerksomhet internasjonalt. I oktober skal Helgeland Plast delta på verdens største plastmesse i Düsseldorf, på invitasjon fra Borealis.
– Tidligere har de hatt giganter som Volkswagen på standen. Nå er det vi fra lille Mo i Rana som skal stå der som spydspiss. Det er stor stas, sier Kristiansen.
Fakta: ISCC+
- ISCC (International Sustainability & Carbon Certification) er en global sertifiseringsordning for bærekraft og resirkulering.
- Hele verdikjeden – fra produksjon til transport og salg – må være sertifisert.
- Sertifiseringen gjør det mulig å bruke råstoff basert på avfall, brukt matolje og biomaterialer som trespon i plastproduksjon.
Categorised in: Industriparknytt, Mo Industripark AS, Nettsaker, Skal ligge på fremsiden
Del Del