Håkon Skog Erlandsen har gjennomført en ekspedisjon på Grønland, hvor han kitet på langs av landet. Han har ankommet endepunktet; byen Qaanaak.

Jazzathlete kiter langs Grønland

21 mai, 2021 13:29 Del Del Del

Håkon Skog Erlandsen har de siste årene besteget fire av «Seven Summits» med bidrag fra blant andre Mo Industripark AS. Han er godt i gang med forberedelsene av de gjenstående toppene, og målet er å spille saksofon på toppen av alle. Han gjennomfører i disse dager en ekspedisjon på langs av Grønland som en oppvarming til sin neste topptur.

EKSPEDISJONEN

Håkon, eller «Jazzathlete», som han er kjent som, er godt i gang med å kite langs Grønland. Dette er en forberedende tur for Antarktis hvor han ønsker å skaffe seg tilstrekkelig erfaring for målet mot Sydpolen. Reisen blir også et kulturelt prosjekt da han også skal besøke inuitter for å finne opprinnelsen av moderne musikalsk uttrykk.

Mo Industripark AS har bidratt på reisen som stolt sponsor.

OPPDATERINGER FRA HÅKON

Håkon har nå fullført ekspedisjonen, og her er alle oppdateringene gjennom turen:

Dag 16: Vi våknet på kanskje verdens fineste teltplass. 100% alene ved en isfjord nord for verdens nordligste by. Herfra har vi bestilt pickup av noen fangstfolk som kommer med hundeslede. Vi skulle gjerne kitet de 3 siste milene, men sinnsykt overflatevann gjør det helt umulig. Vi kunne derfor nyte noen timer transport på slede, sittende på varmt moskusskinn med en kopp kaffe. Reisen går nå til Qaanaak. Og nok en gang kan jeg stolt si – JEG KLARTE DET!!!!

Dag 15: Etter skuffelsen i går var vi nødt til å få en god dag i dag. Etter å ha rykket tilbake til start, prøvde vi en ny rute ned, som heldigvis skulle funke bedre. Vi klarte med denne å finne en rute ned mot fjorden, men snøen sluttet på 400moh. Vi ble derfra nødt til å bære alt av utstyr ned i flere omganger. Men etter en ny dag på over 12 timer kunne vi endelig si at vi har truffet fjorden! Et herlig følelse og et rørende øyeblikk. For å feire litt laget jeg bål av ræk-ved, samt spanderte på meg litt ekstra vann i REAL’n.. Nam…

Dag 14: vi skulle i dag prøve å komme oss ned til havet. 867høydemeter skulle vi frakte oss ned, i et område med lite snø. Med det navigasjonsutstyret vi bruker fikk vi i dag oppleve dritt.. Etter å ha gått 6 timer ned en dal som syntes å lede til fjorden, ble vi klemt inne i et elvesystem som endte i en foss på 20m. Vi ble da tvunget til å dra utstyret opp tiøbale der vi begynte. Den hardeste dagen fysisk og mentalt så langt, hvor 12 timers blodslit ikke fikk oss en meter lengere.

Dag 13: Siste etappe på isen ble en fryd. Med perfekt vind kunne vi stolt kite 154km i ren pudder. Etter å ha spis det meste av mat og brukt fuel, var pulkene nå også litt lettere. Målet for dagen var å komme av isbréen og få trygg jord under fotene. Det klarte vi. Og etter å ha sett kun is i et par uker va det en herlig å se konturene av en sten igjen.

Dag 12: Vi får beskjed om at vi må minimum 100km NV for å komme unna orkan bak oss. Men når vinden ikke spiller på lag, er det hardt. Vi kiter sakte de første 60km før vinden slår ordentlig inn og vi får totalt 149km og kommer godt unna orkanen. Selv om vi nå er trygge og kroppen enda holder, gjenstår det verste. Vi skal snart ned av isen og komme oss av bréen mellom sprekker og usikker is. Nå må vi være slått på, det er nå risikoen er høyest.

Dag 11: Fikk melding fra vår kontaktperson om at det kommer orkan før sør. Det er meldt 40ms i et uvær som vi må prøve å kite fra. Vi legger til veis etter noen timer fiksing på utstyr – slitasje på kiter o.l. måtte fikses. Fikk 90km.

Dag 10: Våknet av et rabalder i teltet. Det var ca. 15ms og hele teltet ristet godt. Men ut måtte vi, og startet med 10-20m sikt i tåke og snøfokk. Klarte likevel 141km da sterk vind bestandig er bra for en kiter!

Dag 9: Vi får beskjed om at en rekke stormer kommer fra sør og at vi må peise på nordover. Vi doser 129km i en sørlig vind på 12ms. Har gode rutiner med camp, men lave temperaturer er aldri gøy. Ca halvveis nå! Enda ikke sett isbjørn🤞🏻

Dag 8: Et værsystem kommer inn på oss. Vi får heftige vinder fra SØ. Vi kjører 140km med bare 15min pause. Vindene var så heftige at vi kunne ikke stoppe i lengere strekk. -38c effektive. Kroppen er ok, har mistet følelsen i ene hælen.

Dag 7: Begynner å få skikkelig fart i dragene nå. Gode vinder og bedre underlag fører til at vi klarer 120km. Et solid stykke arbeid! Dagene er ca. 8t kiting.

Dag 6: 17 mai! Etter to svært skuffende dager bestemmer vi oss for å endre taktikk. Setter på vekking til kl. 0100 for å prøve oss på nattevinden. Det funker fantastisk og vi klarer å dunke inn 80km på noen timer. Dette var digg. Det ble et lite prosjekt å få den opp, men er bare gla det ikke var meg som gikk ned! Nasjonaldagen ble feiret med duett og Real Turmat. Hei hvor det går! Hørs.

Dag 5: Etter skuffelsen dagen før, gjør vi samme rutine på morgenen. Dessverre har moder jord samme plan og slår av vinden rett etter 10km. Har med kiter fra 4-15kvm, men lite funker uten noen vind.

Dag 4: Våkner til temperatur på -16 og får i gang primusen. Spiser 167g havregryn med olje, brunsukker og tørrmelk. Smaker dritt, men det funker! Børge Ousland sin hemmelige oppskrift. Rigger ned camp og begynner å kite. Det holder bare i noe få kilometer før vinden stopper. Bare å sette opp camp på nytt.

Dag 3: Starter med ok vind men dør utover dagen. Har nå kjørt 90km på sastrugi, alt i pulken som ikke ligger fast ristes sund. Føler meg liten av dimensjonene her. Satser på medvind og sol i dagene som kommer (er meldt motsatt..). Høres snart!

Dag 2: Første ordentlige kitedag. Går litt tregt pga Sastrugi hele veien. Sastrugi er snø formet av vind –  veldig hard og dårlig underlag. Det ødelegger pulk og ski om vi kjører for fort. Går tregt.

Dag 1: Landskapet her er helt landslående. Isbré så langt øyet kan se. Startet dag 1 med å justere utstyr og pulker.

SE HVOR HÅKON ER AKKURAT NÅ!

SEVEN SUMMITS

Seven Summits (De syv toppene) er de høyeste fjelltoppene på hvert av de syv kontinenter. Å bestige alle syv er betraktet som en stor utfordring innen fjellsport.

Toppene er:

• Mount Everest, 8848 moh – Asia – Utført
  • Aconcagua, 6961 moh – Sør-Amerika – Utført
  • Denali, 6194 moh – Nord-Amerika – Utført
  • Kilimanjaro, 5895 moh – Afrika – Utført
  • Elbrus, 5642 moh – Europa
  • Mount Vinson, 4892 moh – Antarktis
  • I Oceania er det to fjell som begge er godkjente for Seven Summits. Carstensz Pyramide (Puncak Jaya) på Ny Guinea, 4884 moh, og Kosciuszko i Australia, 2228 moh.