Utbedrer dam med helikopter i Fisklausvatnet

9 desember, 2025 9:12 Del Del

Åtte måneder med vinter og ingen vei inn til anlegget. Derfor flys alt av materiell og betong inn med helikopter.

Arbeidet med å forsterke dammen i Fisklausvatnet er nå i full gang. Prosjektet er en del av en større prosess der alle dammene i Andfiskåga er revurdert og oppgraderes i henhold til forskriftskrav fra NVE.

– Totalt blir det cirka 500 helikopterløft mellom dammene Småvatnan og Fisklausvatn. Bare betongen utgjør rundt 340 tonn fordelt på 140 kubikkmeter. Det er et utfordrende prosjekt som krever mye detaljert planlegging, sier prosjektleder Eilif Nermark.

Historisk vannvei
Vannforsyningen fra området går tilbake til oppstarten av Jernverket på 1950- og 60-tallet. Da ble det bygget damanlegg i Andfiskåga ved Andfiskvatnet, Småvatnan og Fisklausvatn for å sikre kjølevann til industrien og drikkevann til Rana kommune. Vannet ble ledet gjennom en fire kilometer lang tunnel mellom Andfiskvatnet og industriparken. Tunnelen ble sprengt ut manuelt, og massene ble fraktet ut med hest som dro vogner på skinneganger.

Disse anleggene har siden levert kjølevann til industrien. I over 50 år hentet Rana kommune sin vannforsyning fra Andfiskåga via industriens anlegg, men nå fungerer dette som kommunens reservevannkilde.

NVE sine forskrifter revideres jevnlig. For å implementere endringer kreves det at alle dammer revurderes hvert femtende år. Dette skal sikre at anleggene tåler dimensjonerende laster slik de reviderte forskriftene spesifiserer.

– Dammer er kritiske installasjoner som kan utgjøre en risiko for både mennesker, miljø og materielle verdier. Hvis en dam går til brudd kan konsekvensene bli store, både i form av skader nedstrøms og bortfall av vannforsyning. Derfor må vi gjennomføre grundige beregninger, forsterke konstruksjonene og sørge for at de holder dagens krav, sier Nermark.

Krevende logistikk
Siden det ikke finnes veiforbindelse til Fisklausvatnet, flys alt av materiell og utstyr som passer helikopterets løftekapasitet, inn.

For å redusere skader i terrenget er tyngre beltegående utstyr kjørt inn på snødekket mark. På grunn av vekten kan ikke dette fraktes med helikopter.

– Helikopter benyttes til transport av armering, fjellbolter, betong og stålmaterialer samt brakker, verktøy og annet hjelpemateriell. Bare armeringen har en samlet lengde på over åtte kilometer, og hele damkonstruksjonen skal forankres med rundt 900 fjellbolter, sier Nermark.

Han forteller at å bruke helikopter er både krevende og kostbart, men at det er den mest effektive metoden med tanke på naturgitte forhold og arbeidets art og omfang.

Helikopterløftene stiller også store krav til mannskapet på bakken.

– Når helikopteret kommer med last må tunge elementer på plass med stor presisjon. Sikkerhet og nøyaktighet er helt avgjørende. Heldigvis har vi erfarne fagfolk med kompetanse fra lignende prosjekter, sier Nermark.

Pågår til 2026
Arbeidet med å sikre dammene startet allerede i 2014. Siden da har det pågått omfattende beregninger, planer og godkjenninger fra NVE. Selve utbedringene i Fisklausvatnet startet i juli 2025 og skal pågå ut oktober samme år, eller til snø og frost setter en stopper for videre anleggsaktivitet. Arbeidet gjenopptas i juli 2026 og vil fortsette til pålagte endringer er implementert, eller til snø og frost hindrer sluttføringen av prosjektet.

Oppgradering av damanlegg reduserer risko som kan være forbundet med denne typen anlegg. Dette fordi både sannsynlighet for- og konsekvens av uønskede hendelser er redusert.

Del Del