Containere på havna hos Rana Industriterminal er nytt av året, men de håper og tror det vil bli flere av de når flere kunder ser muligheten til container-frakt.

Tilretteleggerne

24 oktober, 2019 13:23 Del Del Del

Her jobber de dag og natt for at industrien vår kan være konkurransedyktig i Norge og globalt.

 

Når kundene omtrent kan velge og vrake i leverandører over hele verden, er det å være en del av en effektiv logistikk-kjede en av faktorene som kan avgjøre om du blir valgt eller vraket.

Dag og natt
Hos Rana Industriterminal (RIT) jobber de bokstavelig talt dag og natt for at bedriftene i industriparken skal ha en mest mulig effektiv og smidig transport av sine varer inn og ut. Slik er de en av brikkene som er med på å gjøre bedriftene konkurransedyktige i markedet nasjonalt og internasjonalt.

– Vår viktigste oppgave er å være en tilrettelegger for at bedriftene i Mo Industripark får sine produkter ut i verden og sine råvarer inn på en effektiv måte. Det er et bidrag til at de kan være konkurransedyktige, sier daglig leder i Rana Industriterminal, Alf A. Øverli.

Daglig leder i Rana Industriterminal, Alf A. Øverli.

Transport fra produsent til marked
Ved RIT jobber de over 40 ansatte to- og tre-skift, slik at rytmen er tilpasset industrikundene terminalen har. På den måten er det alltid noen på jobb på havna når materialer eller varer skal inn eller ut sjøveien.

– Det er nesten alltid lastebåter her, så vi er en travel terminal, forteller Øverli.

Nytt med frakt i containere
Nytt av året er at varer og materialer nå kan fraktes over Rana Industriterminal i containere. Det var Elkem, en stor kunde hos RIT, som fikk dette behovet tidligere i år.

Tilretteleggingen RIT måtte gjøre for å kunne håndtere containere, innebar ei investering på fem millioner. Mesteparten gikk til en truck som kan løfte og flytte containerne til og fra kaikanten.

Trucken som Rana Industriterminal investerte i og som kan løfte og flytte containerne til og fra kaikanten.


Økning fremover
I dag er det anløp av containerbåt to ganger i måneden, men Øverli tror det vil bli ukentlig når flere ser potensialet i denne fraktmåten. Hittil har hver båt blitt lastet med inntil 50 containere som rommer inntil 25 tonn hver, men kapasiteten er mye større.

– Da Elkem fikk dette behovet var det flere gode grunner til å legge til rette for det. Først og fremst ønsker vi å tilpasse oss kundene våre, slik at vi kan fortsette å dekke deres logistikkbehov. Samtidig ser vi jo at frakt i containere er veldig utbredt i andre varehavner ellers i verden. Vi tror at flere bedrifter i Mo Industripark vil få behov for slik frakt sjøveien i fremtiden, sier Øverli.

Antall tonn med varer som fraktes over Rana Industriterminal årlig, tilsvarer en tredjedel av tonnasjen som er innom hele Oslo havn. Med det er RIT en av de travleste terminalene i landet.

Del Del Del