Avdelingsleder i Helgeland Transportservice Mo i Rana, Stig Johansen

Helgeland Transportservice: Ansikt utad for Mo i Rana

26 april, 2022 17:16 Del Del Del

Med turkjøring, bilutleie og drift av Flybussen er Helgeland Transportservice er ofte de første som møter nye gjester til Mo i Rana.

-Vi driver ikke bare med transport, men også med gjestehåndtering, sier avdelingsleder i Mo i Rana, Stig Johansen.

Det har vært litt stillere enn vanlig den siste tiden. Mange avlysninger på grunn av pandemien og færre reisende enn vanlig merkes godt i en transportbedrift. Stig Johansen og resten av de ansatte benytter anledningen til å bygge kompetanse og planlegge for videre vekst.

-De ansatte er vår viktigste ressurs. Nå når vi er inne i en periode med litt mindre å gjøre, bruker vi derfor tida på å planlegge for framtida og bli enda bedre på det som handler om gjestehåndtering, sier Johansen.

Hertz bilutleie

For tiden bygger HTS opp en flåte med leiebiler. De har allerede 65 biler totalt i Mo i Rana og Sandnessjøen, og har som mål å nå 80 biler i løpet av året. Her kan man velge mellom alt fra Toyota Yaris til Volvo V90 og nye elektriske Ford Mustang.

-Vi har stor tro på leiebilmarkedet framover. Med flere innbyggere, økt aktivitet og flere besøkende vil markedet for utleie bare øke framover, sier Johansen.

Turguide i lomma

For øyeblikket planlegges det en større satsing på guidete turer i Mo i Rana og omegn. Her ønsker HTS å ta i bruk en app-tjeneste, hvor en kan få en stemme på øret på sitt språk mens bussen kjører – og som bruker GPS for å gi riktig informasjon på riktig sted.

Erfaringene med guidete turer er svært gode. I forbindelse med en reiselivssamling på Mo og ved gjennomføring av flere slike turer for tilreisende og lokale gjester, er tilbakemeldingene fra de som har deltatt svært gode.

-Bransjefolk er den mest kritiske kundegruppa man kan ha. Likevel fikk våre omvisninger blant de aller høyeste poengsummene når folk skulle gi tilbakemeldinger. 4,7 av 5 mulige stjerner synes vi må være mer enn akseptabelt, sier Johansen med et smil.

I tillegg gir den app-baserte guidingen muligheter for å innovere og lage nye tjenester.

-Vi ser turbussene og leiebilene som ulike deler av den samme typen tjenester. Når folk leier bil gjennom oss ønsker vi å tilby kundene våre mulighetene til å få med guiding på kjøpet. Da kan de for eksempel kjøre til Polarsirkelen med en GPS-styrt guide på bilstereoen, sier han.

Flybussen

Av reisende med Flybussen er det jobbreiser som helt klart dominerer med nærmere 85% av belegget. Det har vært en utfordring når jobbreiser har blitt utsatt og avlyst i hele landet. HTS får ikke noe driftsstøtte på rutekonsesjonen for flybusskjøringen, så billettsalg er eneste inntektskilde på denne ruta.

-Vi passer på å yte det lille ekstra når det gjelder Flybussen. Det lønner seg ofte å la bilen stå hjemme og heller bruke Flybussen. Og er det noe ekstra kan man gjerne ringe oss.

Helgeland som turistmål

I HTS jobbes det for å få på innsalg av opplevelser og aktiviteter til flere turister fra både inn og utland, samt flere cruiseanløp i årene framover. For 2023 er det booket cruisebåt i Mo i Rana og i Sandnessjøen.

-Det er ikke lange veien mellom Sandnessjøen og Mo i Rana når man er på cruise. Samtidig er det naturmessig to helt ulike opplevelser. Fra kyst og øylandskap til skog og trange fjorder. Det er ganske unikt, sier Johansen. -Vi kan ta imot cruiseturister og gi dem turer de sent vil glemme. Tenk deg å gå av en cruisebåt og så få en guidet tur til flotte grotter eller til Marmorslottet. Her er det potensiale for å ta volum av gjester, sier han.

Miljøsertifisering

Som alle aktører merker også HTS at stadig flere stiller strengere miljøkrav til deres virksomhet. For HTS er dette en viktig del av virksomheten, og de jobber nå med å få på plass Miljøfyrtårnsertifisering.

-Alle våre busser, både stort og smått, følger den såkalt Euro 6-standarden, som har de strengeste kravene til utslipp. Det er viktig å posisjonere seg mot reiselivet og selvsagt ha fokus på hvordan vi kan levere inn i det grønne skiftet, avslutter Johansen.

Del Del Del