Felles Snapchat-prosjekt skaper interesse

2 juni, 2020 16:35 Del Del Del

Siden januar har flere bedrifter i Mo Industripark vist glimt av sin arbeidshverdag gjennom Mo Industripark sin felles Snapchatkonto. Interessen har ikke latt vente på seg.

 

Stolthet og rekruttering 
Bruk av ulike sosiale media-kanaler er blitt stadig vanligere, og særlig blant unge. På landsbasis er det fortsatt Facebook som har flest brukere, og 3,5 millioner nordmenn har en profil der i følge IPSOS. Men Snapchat er en god nummer to med drøyt 2,6 millioner brukere, og her er det de unge som dominerer. Derfor startet Mo Industripark as i januar et prøveprosjekt for 2020 med en felles Snapchat konto for bedrifter i Mo Industripark.

– Industrien er avhengig av rekruttering av nye arbeidstakere, men for mange er det vanskelig å danne seg et bilde av hvordan en arbeidsdag i industrien faktisk ser ut. Vi håper dette kan bidra til å øke både forståelsen og interessen for hva som foregår bak portene til industriparken, og forhåpentligvis inspirere unge til å velge industrien som karrierevei, forteller leder for strategisk kommunikasjon og samfunnskontakt i Mo Industripark as, Tonje Nermark.

 

 

 

Hvorfor Snapchat?
Daglig bruk av Snapchat, er høyest blant de yngste. I aldersgruppen 18-29 år, bruker 83% appen daglig. for de mellom 30-39 år er tallet 78%. Men nedre aldersgrense for bruk av appen er 13 år.

– I jungelen av ulike SoMe kanaler, må man ta noen valg om hvor man best når de unge. Vi ser at nye kanaler som TikTok fenger de aller yngste, men andelen brukere i Norge er fortsatt lavt sammenlignet med de mer etablerte kanalene som Snapchat. I tillegg ville vi gjerne at det skulle være lav terskel for de bedriftene som meldte sin interesse, og det å legge ut bilder fra sin arbeidshverdag på Mo Industriparks felles snapkonto er ikke mer avansert enn å legge ut privat-snapper, forklarer Nermark.

 

 

 

 

 

 

Gøy å vise frem arbeidsdagen
Målet med prosjektet er å vise glimt fra en arbeidshverdag i industriparken for at unge skal få inntrykk av hvilke jobbmuligheter som finnes i industriparken. Håpet er at flere blir inspirert til å velge Rana og industrien.

– Det er stas å vise frem arbeidsplassen sin. Vi er stolte industriarbeidere og det er klart det er ønskelig å inspirere andre til å velge industrien, sier Frida-Johanne Skevik som ved flere anledninger har «snappet» sin arbeidsdag ved Rana Industriterminal.

– Så lenge man har en smarttelefon og Snapchat-appen så kan alle ta del i prosjektet. Selv den eldre garden på arbeidsplassen, smiler Skevik.

 

Plass til flere bedrifter!
Det er etablert noen felles kjøreregler for MIP snap-kontoen og alle bedriftene som melder sin interesse får også tips og veiledning om de ønsker det.
– Prosessen er egentlig veldig enkel, lite arbeidskrevende og gratis for bedriftene. En ny bedrift «tar over» kontoen en dag hver uke slik at det blir rullering på innholdet. Man får tilsendt innloggingsinfo før sin take-over. Mange har tatt utfordringen på strak arm, og vi har også bistått med hjelp underveis for de som har ønsket det. Det har vært veldig god respons både fra bedriftene som er med og brukere som sender snapper til oss, forteller informasjonstrainee i Mo Industripark as, Jeppe Strømseng.

Siden lanseringen i januar har hundrevis av nye Snapchatbrukere hver måned lagt Mo Industripark til som venn og får dermed seg oppdatering fra bedriftene. Så langt har følgende aktører vært med og vist frem sin arbeidsdag; MOMEK, Elkem Rana, MIP Energi, SINTEF Norlab, Rana Industriterminal, MIP Industrinett, Harsco Environmental, Grotnes, Anleggs-Service og Opplæringskontoret Nord-Helgeland. Jo flere bedrifter som er med, jo mer flere av mulighetene i industriparken får man vist frem.

Ønsker din bedrift å ta del i prøveprosjektet eller vil du ha mer informasjon? Ta gjerne kontakt med Jeppe Strømseng   eller Tonje Nermark .

Legg Mo Industripark til som venn på snap!

Del Del Del