Daglig leder ved Rana Industriterminal, Alf Øverli sammen med Kran 89 som snart byttes ut.

Hva skal krana hete?

18 mai, 2021 14:50 Del Del

I juni ankommer Rana Industriterminals nye kran, og Kran 89 skal nå byttes ut etter over fem tiår i tjeneste. Nå ber RIT om hjelp fra publikum for å navngi det nye tilskuddet på Mo i Ranas skyline!

 
Hjelp fra publikum
Fra øst til vest heter de fire kranene på RIT Kran 117, Kran 104, Kran 89 og Kran 112. Med unntak av Kran 89, henger de to bakerste tallene sammen med året krana var ny på RIT. Øverli ønsker nå gjerne hjelp fra publikum til å finne et mer kreativt navn til nykommeren.

– Nykrana vil se annerledes ut enn taukranene 112 og 104. Dette er en hydraulisk kran med fast arm istedenfor vaier, og ligner sånn sett litt på 117, som til tross for navnet ble satt i drift mars 2018. Jeg tror den nye krana, som hovedsakelig er rød, blir veldig stilig. Jeg håper på et like stilig navneforslag, sier Øverli.

– Det må gjerne være noe kreativt, men som både er lett å huske og som trigger godt humør, legger han til.

 

Slik ser skissen til den nye kranen ut! Hva burde den hete? Send oss ditt forslag!

Sikrer drift
Kranene på RIT har vært en del av bybildet i Rana siden jernverkstiden. De har vært byttet ut flere ganger oppigjennom og har økt i både størrelse og kapasitet.

– Kranparken består i dag av tre taukraner og en hydraulisk balansekran, sistnevnte er den nyeste akkurat nå. Den eldste krana har gjort jobben i over 50 år og er nå overmoden for utskifting. Skånsom drift og godt vedlikehold har forlenget levetiden til Kran 89 betydelig, men vi trenger en oppgradering for å sikre stabil drift i mange år fremover, forteller daglig leder ved RIT, Alf Øverli.

– Det blir spennende med en ny kran, av en type som er ny for oss. Vi må henge med i utviklingen, sier tillitsvalgt i Fellesforbundet og terminaloperatør, Rudi Pedersen.

Kran 89 på Rana Industriterminal har vært i drift i 50 år og byttes ut i løpet av sommeren.

Nyinvestering
Finske Mantsinen leverer den nye krana som skal erstatte den eldste og minste, grønne krana på industriterminalen.
– Den nye krana kommer med skip, og skal kjøres over på kaia ferdigmontert på hjul. Den blir plassert rett på skinnene på kaia. Så blir det demontering av den gamle når den nye er operativ. Det er avgjørende for industrien å ha pålitelige transportårer inn og ut for råvarer og ferdigprodukter, og her spiller RIT en sentral rolle. Nyinvesteringen er viktig for driften fremover, påpeker Øverli.

Premie
Navneforslaget som vinner vil stå i mange tiår og vil forhåpentligvis bli brukt daglig på industriterminalen.

– Det er ikke hver dag vi får en ny kran, og våre kraner har en levetid på flere tiår, så et nytt navn vil leve tilsvarende lenge. En liten jury plukker ut det beste navneforslaget allerede i uke 22, så send inn! Det vanker en liten premie til forslaget som vinner, smiler Øverli hemmelighetsfullt.

Send inn ditt forslag her senest 4. juni!

 

Les mer om kran 89 i denne saken om jubilanten. 

Del Del