Lager båter til hele verden – nå også med elektrisk motor

17 september, 2019 12:48 Del Del Del

De skreddersyr omtrent hver eneste båt etter kundens ønske. Nå kan kunder som ønsker å velge mer miljøvennlig få ønsket sitt oppfylt. Helgeland Plast sin båt Polarcirkel er valgt ut av gründerbedrift til å sjøsette deres elektriske båtmotor i markedet for arbeidsbåter.

Helgeland Plast sin båtserie Polarcirkel er allerede velrenomert for å være en gode arbeidsbåter og førstevalget til ulike havbruksnæringer. Nå tar Helgeland Plast steget inn i det grønne skiftet opp til et nytt nivå. Den norske gründerbedriften Evoy ønsker at nettopp Polarcirkel er båten som tar deres nyvinning ut i markedet. Florø-bedriften leverer hel-elektrisk fremdrifts system til nye og brukte hurtiggående båter, og har nå utviklet en motor på strøm til arbeidsbåter.
– Da vi først fikk forespørselen, forsto vi ikke helt hva det ville innebære å bli med på dette. Det ble mye større enn vi så for oss og i dag er vi utrolig glad for at vi ble med. Det er utrolig artig å se mottagelsen prototypen vi og Evoy har utviklet og presentert for omverdenen har fått. Det sier en engasjert selger i Helgeland Plast, Freddy Bakken Braseth.

Statsministeren som gudmor
Første steg ut i verden for nyvinningen var dåp av selveste statsminister Erna Solberg.  Neste og viktige og sentrale presentasjon for markedet var under oppdrettsmessa Aqua Nor i Trondheim i august. Der ble Polarcirkel i kombinasjon med elektrisk motor tatt godt imot av både marked, statsråder og andre premissleverandører for havbruksnæringen.

– Mottagelsen har vært langt over forventning. Det er allerede flere som har meldt sin interesse for å kjøpe denne båten med e-motor, selv om det ikke er kommet konkrete bestillinger, forteller Bakken Braseth.

Her sveiser Lars Erik Aag på fester til tauene som skal henge langs båtripa.

Gründer: -Et lett valg
– Da vi skjønte at det var næringene oppdrett og turisme som var de mest aktuelle markedene for elektrisk båtmotor, kom det også raskt fram at Polarcirkel innehar en sterk posisjon der. Så da var valget enkelt for oss når det kom til hvem vi skulle kontakte for et samarbeid.

Det forteller daglig leder i Evoy, Leif Arne Stavøstrand. Han ser fram til deres videre samarbeid:
–De er en gjeng med veldig dyktige folk. Fram til nå har samarbeidet vært veldig kjekt og jeg gleder meg til fortsettelsen.

Potensial innen turisme
Stavøstrand og kollegaene Yngvar Tønder og Jørn Moe ser for seg at el-motor på båten deres passer for både oppdrettsnæring og innen turistnæring til havs.
– Det er innen markedene oppdrett, turisme og guiding vi allerede selger båter, men vi tror potensialet i turistnæringen er stort. Se for deg hvalsafari, ørnesafari eller fisketurer hvor du kun hører bølgeskvulpet, sier Tønder.

– I marin turistnæring er det allerede kommet krav om grønnere drift og vi tror det vil komme enda mer, påpeker Bakken Braseth.

Motorkraft
Det er modellen Polarcirkel 860 som er valgt ut som prototype til å markedsføres som el-båt.
– Den kan leveres med ulik utforming på dekk. Den har plass til 10 personer, men med mulighet for å ta av setene, slik at det blir ren lasteplass på dekk, forklarer Tønder.

Motoren har 900 hk og kan gjøre litt over 50 knop, noe som tilsvarer cirka 90 km i timen. På båt er den beregnet til å kjøre mellom 20 og 30 knop og ha cirka 1 times kjøretid. Men kunden kan velge ulike batteripakker ut fra sitt kjørebehov.

– Man kan enten velge en motor med høy kapasitet og som trenger lengre tid på å lade seg, eller man kan velge en motor med litt lavere kapasitet, men som til gjengjeld lader seg fort opp. Det forteller produksjonsformann Jørn Moe.

Bygger på ny måte
Selv om Helgeland plast er vant til å levere båter med spesifikasjoner fra kunde, må de bygge båten som skal ha el-motor på en litt annen måte.
– Det er en litt annen konstruksjon for å få el-motor og batteri til å passe. I tillegg er det mer elektronikk og ledninger som skal være med i båten, forklarer Moe.

– Men fra vi først fikk forespørselen fra Evoy på nyåret i fjor, gikk det vel seks måneder til vi hadde en båt klar for testing, forteller en stolt Bakken Braseth.

Dette er båtmodellen som nå også leveres med elektrisk motor.

– I vår ånd
Miljøaspektet har bedriften allerede godt innarbeidet hos Helgeland Plast.
– All plast som blir til overs i båtproduksjonen, gjenvinner vi og bruker på nytt i rørproduksjonen i fabrikken på Båsmo, forklarer Tønder.

Helgeland Plast er ikke så rent lite stolte over at alt unntatt motor i Polarcirkel produseres lokalt.
– Hele båten – fra a til å – produseres i Rana og også andre lokale bedrifter er involvert. Momek gjør første del av produksjonen, som er å bygge første del av skroget. Så vi bidrar også til andre arbeidsplasser i Rana, sier Bakken Braseth.

Å være med på utvikling er viktig for Helgeland plast.
– Det er i vår ånd å være med på å drive fram mer miljøvennlig båtdrift og å bidra til miljøet. Vi ønsker å være med på det grønne skiftet og heller være i forkant, enn i etterkant. Det er allerede blitt strengere miljømessige krav til båtdrift og vi tror det kommer mer, sier Freddy Bakken Braseth og Jørn Moe.

– Vi bidrar allerede med trygge båter til arbeidsplasser på havet og nå kan det kombineres med å være mer miljøvennlig i tillegg, legger Yngvar Tønder til.

Mer om Helgeland plast A/S:
Bedriften leverer skreddersydde arbeidsbåter under navnet Polarcirkel til kystvakt, marinen, politi, brannvesen og også redningsbåter med opptil 15 seter.

Deres største kunde er oppdrettsnæringen.

Båtserien Polarcirkel selges til hele verden, som Afrika, Kina, Brasil. Det har også ført til tilfeller hvor flyfrakten har kostet mer enn selve båten for kunden.

Båten er allerede velrennomert for å være en god arbeidsbåt og førstevalget til ulike havbruksnæringer. Det er en gunstig båt for å være ute i all slags vær hver dag.

Produksjonssjef Yngvar Tønder forteller at han vet at deres første båt fra 1987 fortsatt er i drift i Vesterålen.

Del Del Del