Her står skrapkran 248 som er den nyeste skrapkranen som ble tatt i bruk etter sommeren 2022.

Nye kraner etter over tjue år i drift

16 mai, 2023 12:33 Del Del Del

Borte i skraplageret til Celsa står det to store kraner som løfter og laster tonnevis av skrapmetall hver eneste dag. Faktisk lastes det der skrapmetall tilsvarende vekten til to eiffeltårn i uka. En av disse kranene ble byttet ut i 2015, og i fjor sommer ble det duket for utskifting av den andre kranen også.

Etter mer enn tjue års tjeneste og over hundre tusen timer i drift, ble dermed skrapkran 245 byttet ut til fordel for en ny og mer moderne kran.

Det er Mo Industritransport AS som har gått til innkjøp av den nye kranen som nå står borte ved skraplageret. Den styres av blant annet kranoperatør Marius Myrvang, som er godt fornøyd med den nye kranen.

– I forhold til den gamle kranen er den nye mer moderne, den er raskere, har bedre komfort, og har bedre forutsigbarhet når det gjelder både produksjon og vedlikehold. I tillegg har den en kabin som er mye større.

Kranoperatør Marius Myrvang er godt fornøyd med kjøreegenskapene til den nye kranen.

I kabinen som Marius sitter i, og som befinner seg 15 meter over bakken, kan det bli både varmt og kaldt.  Med et nordnorsk klima er det ekstra viktig med et godt ventilasjonssystem.

– Ventilasjonssystemet i kranen er ettermontert av Mosjøen Kulde og Klimaservice. Her kan det jo bli både minus tretti og tjuefem plussgrader, og med dette systemet blir det raskt behagelig temperatur uansett hva gradestokken ute viser.

Med behagelig temperatur og romslig plass i kabinen går arbeidsdagen som en lek. Utsikten fra kranen 15 meter oppe i lufta er heller ikke feil.

Mekaniker og fast kranoperatør i Mo Industritransport, Kim Einar Skar er også godt fornøyd med den nye kranen som gjør arbeidshverdagen hans enklere.

– Det var på tide å bytte ut den gamle kranen. Den hadde passert hundre tusen driftstimer, så den var «oppbrukt». For å kunne fortsette driften var vi nødt til ha ei ny kran. Den gamle måtte fikses på oftere og den nye er lettere å vedlikeholde og er mer miljøvennlig, forteller Skar.

– Kjøremessig kan kranene ikke sammenlignes. Den nye er mye bedre å kjøre og er bedre dimensjonert til dagens bruk, blant annet fordi den er kjappere, roterer raskere, har større og lydisolert kabin. I tillegg til at den løfter tyngre, sier Skar.

Mekaniker og fast kranoperatør i Mo Industritransport, Kim Einar Skar.

Den nye kranen som har fått navnet 248 er av merket E-Crane og har helelektrisk drift. Det er en motvektskran som veier nesten tre hundre tonn inkludert et lodd i den ene enden som er fylt med betong og veier syttifem tonn. Kranen har en løftekapasitet på rundt femten tonn inkludert grabben som brukes for å løfte skrapet. Siden kranen ble tatt i bruk i fjor etter sommerferien har den gått over tre tusen timer.

Del Del Del