PolarcirkEL-båt i kommersialiseringsfasen

2 mars, 2021 16:35 Del Del Del

Helgeland Plast produserer høyt etterspurte Polarcirkel-båter til kunder i alle verdensdeler. De siste årene har de i et samarbeid med selskapet Evoy utviklet sine velkjente arbeidsbåter med elektrisk fremdriftssystem, og i månedsskiftet februar/mars leveres deres første kommersielle el-båt til kunde.

KOMMERSIALISERINGSFASE
Etter litt over to år med planlegging, forskning og utvikling er den første kommersielle el-båten klar til å leveres. Med det er Helgeland Plast offisielt over i kommersialiseringsfasen for sin elektriske utgave av Polarcirkel-båt.

–  Oppstart og kommisjonering skjer i løpet av februar. Evoy kommer opp hit for å gjøre siste oppkobling av programvare, sjøsette, prøvekjøre og gjøre de justeringene som må til for at det skal fungere optimalt, forteller avdelingsleder ved båtproduksjonen. Yngvar Tønder.

Evoys el-motor er av det kraftige slaget.

–  Motoren har hele 900 hestekrefter som er justert ned til 400 med hensyn til sjøegenskaper, stabilitetskrav og batterirekkevidde. Det er jo også stor forskjell på hvor lenge batteriene holder før lading om man kjører i 5 knop versus 30. Det vi nå kan levere av PolarcirkEL-båter har innenbordsmotorer, men vi jobber også med en utenbordsvariant, forklarer salgssjef for Helgeland Plast, Freddy Bakken Braseth.

Evoys motor har i utgangspunktet hele 900 HK.

SAMARBEIDSPARTNER
Det hele startet i slutten av 2018 da Helgeland Plast mottok en forespørsel fra Florø-selskapet Evoy som var i gang med utvikling av et hel-elektrisk fremdriftssystem for hurtiggående arbeidsbåter. De ønsket å levere sitt system i stor skala og de trengte en solid båtprodusent å samarbeide med.

–  Leif Stavøstrand i Evoy kom til oss fordi han skulle utvikle el-fremdriftssystem til arbeidsbåter til oppdrettsmarkedet. Han ble anbefalt av flere oppdrettere å velge Polarcirkel, da det er den beste og mest stabile båten som finnes til det formålet, sier Tønder.

Det gikk raskt å finne veien videre etter at den spennende forespørselen kom.

–  Etter at vi kom i kontakt, gikk det kun et par måneder før vi fant ut at dette gjør vi. I februar 2019 inngikk vi en avtale med Evoy, og allerede et halvt år etter forespørselen kom var den første prototypen av el-båten sjøsatt. Siden har båten blitt grundig testet på sjøen og små justeringer er gjort underveis for å sikre optimale egenskaper, forteller Braseth.

SOLID HÅNDTVERK
Det å bygge båt er tidskrevende arbeid, spesielt når alt gjøres for hånd. Men det er litt av det som sikrer at Helgeland Plast leverer kvalitetsprodukter.

–  Våre båter er ikke masseproduserte på en fabrikk, det ligger fra noen hundre til rundt 1200 arbeidstimer bak hver eneste båt, avhengig av størrelsen, forteller Braseth.

–  Det er solid håndtverk fra A til Å. Vi kjøper inn bunnplater fra Tyskland og rørene produseres på plastfabrikken lokalt. Sveisetråden produseres også på plastfabrikken, også er det noe tremateriale og noe småtterier som kjøpes, mye lokalt, men alt tillages og gjøres manuelt for hånd her hos oss av dyktige fagarbeidere. Vi holder i hele produksjonsprosessen fra vi får et rør og plater til det forlater lokalet som en ferdig båt, legger Tønder til.

Det tar mellom 100-1200 timer å lage én Polarcikel båt, avhengig av størrelsen.

 

 

UTVIKLER BÅDE BÅTER OG ANSATTE
I bedriften fokuseres det på trivsel og mulighet for egen utvikling. Det resulterer i at kompetansen blir høyere og båtene blir om mulig enda bedre.

–  El-båtprosjektet har vi tatt på egen kappe. Vi har gjort enormt med utvikling selv som sikkert kunne vært støttet av virkemiddelapparatet, men ved å styre alt internt har vi fått en unik kompetanse i bedriften i tillegg til mindre byåkrati. Men vi vil nok benytte støtteapparatet som er der ute i større grad for fremtidige innovasjons- og utviklingsprosjekter, sier Tønder.

–  Utvikling av egne ansatte er også noe vi har fokus på. Vi skal bli enda bedre på å intern kompetanseheving. Noen tar videreutdanning, andre tar kurs som gjør at de også kvalifiseres til å gjøre flere oppgaver. Man må ta vare på den viktigste kapitalen man har, og det er folk, skal vi lykkes med fremtidig vekst, poengterer Braseth.

I ALLE VERDENSDELER
Til tross for en kortreist produksjon reiser de ferdige båtene ofte langt.

–  Vi har kunder fra alle verdensdeler. Bare de siste månedene har vi levert til Gabon og Singapore, og snart skal vi levere til Brazil og Kapp Verde. Vi har også levert mange båter til Kina. Fraktprisene har vært helt ekstreme til mange av disse stedene, så da tenker vi at vi leverer et etterspurt produkt av høy kvalitet når de likevel velger oss, sier Braseth.

Helgeland Plast har en solid plass i markedet internasjonalt.

–  Vi er ikke redd for å konkurrere med noen i vårt segment, og til tross for at det finnes noen Polarcirkel kopier der ute, kommer kundene til oss. Når vi nå også kan levere våre båter med elektrisk motor, tar vi nok flere markedsandeler da utviklingen går i den retningen, forteller Braseth.

INTERESSE FOR EL-BÅT
Veien til hvor de er i dag har vært spennende og interessen i markedet er der.

–  I løpet av en måneds tid er båten ute til kunde. Vi har fire el-båter i ordre per dags dato og en venteliste på når vi er klare for å levere de neste. Her må vi bare rigge oss for å kunne levere, vi er spent på fortsettelsen. Vi tror el-båter kommer til å bli et viktig supplement til havbruksnæringens flåte i første omgang, men også turistnæringen er interessert. Vi merker interessen i alle fall, avslutter Braseth.

Om Helgeland plast A/S

  • En del av Akva Group ASA
  • Har flere lokasjoner på Mo, selskapets arbeidsbåtproduksjon ligger i Mo Industripark
  • Bedriften leverer skreddersydde arbeidsbåter under navnet Polarcirkel i lengder fra 5,80 meter til 10,50 meter. I tillegg til å levere båter til havbruksnæringen leveres det også båter til sjøentreprenører, forsvaret, brannvesen, redningstjeneste, oljenæring, turistnæringen og andre som trenger en robust og trygg båt.
  • Produserer mellom 70-100 båter årlig over hele produktspekteret sitt
  • Har kunder over hele verden.
  • 90 ansatte i Mo i Rana
  • Årlig omsetning Akva Group ASA ca 3 milliarder NOK
  • Årlig Omsetning Helgeland Plast AS 320 millioner NOK
Del Del Del