Rana Industriterminal har gått til anskaffelse av en helt ny Volvo L25.

Rana Industriterminal har kjøpt elektrisk hjullaster

7 august, 2023 7:46 Del Del Del

Rana Industriterminal AS har skaffet seg en elektrisk hjullaster fra Volvo. Det er et viktig steg mot et grønt skifte i deres maskinpark, som på sikt skal bli helt utslippsfri.

Den nye elektriske hjullasteren er av typen Volvo L25. Med en driftsvekt på 5,4 tonn er den forholdsvis liten og allsidig.

– Hvis vi skal flytte på utstyr, sekker, paller eller andre små ting som ikke veier så mye, er den perfekt. Vi har ganske mange løfteoppgaver hvor de andre hjullasterne blir unødvendig store. Denne er liten nok til å erstatte en gaffeltruck, samtidig som den kan brukes utendørs, forteller daglig leder i Rana Industriterminal (RIT) Alf A. Øverli.

Volvo L25 er perfekt for å flytte på utstyr, sekker, paller eller andre små ting som ikke veier så mye. Den er liten nok til å erstatte en gaffeltruck, samtidig som den kan brukes utendørs.

Den elektriske hjullasteren vil derfor kunne erstatte mange av arbeidsoppgavene som de større dieseldrevne hjullasterne gjør i dag.

– De dieseldrevne hjullasterne tar i større grad bare de tyngre oppgavene, og brukes dermed mindre. Vi har tre dieselmaskiner igjen, til større løft og til snørydding. Men også disse vil bli faset ut etter hvert, selv om det kan ta noen år, sier Øverli.

Mange fordeler
Med batteriene som motvekt kan L25 Electric virkelig løfte mye til å være en kompaktmaskin. Ifølge Volvo er det også enklere vedlikehold og 30 prosent mindre vedlikehold på elektriske motorer. Batteribatterikapasiteten på 40 KWh holder til opptil 6 timer med aktivt arbeid.

– Med den integrerte laderen lades batteriet opp fra 0 til 100 på 6 timer. Med hurtigladeren vi har kjøpt tar det to timer. Dermed kan maskinen gå hele dagen hvis man lader den litt i matpausen, sier driftsleder i RIT Espen Ruud.

Driftsleder Espen Ruud er godt fornøyd med den nye hjullasteren.

Den største fordelen er imidlertid at den har null utslipp, er stillegående og har minimalt med vibrasjoner.

– Hjullasteren brukes rundt mennesker, så en av de største fordelene er bedre arbeidsmiljø, både for de rundt, men også for de som kjører maskinen. Man kan flytte strøkorger og stroppekasser uten bråk og eksos. I tillegg til bedre oversikt fra førerhuset, forteller Ruud.

Den største fordelen med Volvo L25 er at den har null utslipp, er stillegående og har minimalt med vibrasjoner. Det betyr et bedre arbeidsmiljø, både for de rundt, men også for føreren. Her avbildet med operatør Nils Skog.

En av de som bruker den nye hjullasteren på daglig basis er operatør Nils Skog. Inne på lageret er det ofte trangt om plassen, og da passer Volvo L25 godt til oppgaven.

– Til de små løftene er denne helt genial. Den har en veldig bra svingradius og er veldig lett å manøvrere for eksempel inne på lageret vårt. Det er også mindre støy, sier Skog.

Volvo L25 er liten i forhold til de dieseldrevne hjullasterne, men den er genial til de små løftene synes operatør Nils Skog.

Elektrifiserer maskinparken
En elektrisk hjullaster koster riktignok mer i innkjøp, men vil være økonomisk bærekraftig over tid.

– Hovedmotivasjonen er at vi ønsker å tilfredsstille forventeringene om nullutslipp fra kunder, og sikre et godt arbeidsmiljø, forteller daglig leder Øverli.

RIT har mål om å elektrifisere hele maskinparken. I tillegg til kranene på kaia består maskinparken til Rana Industriterminal av reachstacker, terminaltraktor, hjullastere, gaffeltrucker, og fem kompaktlastere.

– I løpet av få år kommer alle maskinene våre til å være elektrisk. Utskiftingen vil skje gradvis etter hvert som maskinene blir klare for utskifting. Alle kranene og bilene våre er allerede elektrisk, og så er hjullasteren vår første hjulgående arbeidsmaskin som går på elektrisitet, sier Øverli.

Distriktssjef Jørgen Gulstad i Volvo Maskin er begeistret for å ha fått RIT som kunde, og kan fortelle at denne er den første av sitt slag i Nord-Norge.

– Volvo har levert omtrent 90 stykker av denne i Norge, men Rana Industriterminal er først ute med denne i Nord-Norge, forteller Gulstad.

Fakta:

  • Volvo L25 med 48 V batteri med en kapasitet på 40 KWh. Med hurtiglader tar det to timer å lade opp fra 0 til 100 prosent kapasitet.
  • Løftekapasitet på 3 tonn.
  • Ifølge Volvo er det 30 prosent mindre vedlikehold på elektriske motorer.
Del Del Del