- Rana Gruber er altså noe mye mer enn en gruve. Jeg liker å si at gruva er hjertet vårt og prosessverket er hjernen vår. Hvordan kommer så jernbane inn i bildet. Jo, det er hovedpulsåren vår. Stanser den stanser hele bedriften, sier adm. dir. Kjell Sletsjøe.

Hjertelig velkommen til Rana Gruber!

3 september, 2015 15:00
- Rana Gruber er altså noe mye mer enn en gruve. Jeg liker å si at gruva er hjertet vårt og prosessverket er hjernen vår. Hvordan kommer så jernbane inn i bildet. Jo, det er hovedpulsåren vår. Stanser den stanser hele bedriften, sier adm. dir. Kjell Sletsjøe.

– Rana Gruber er altså noe mye mer enn en gruve. Jeg liker å si at gruva er hjertet vårt og prosessverket er hjernen vår. Hvordan kommer så jernbane inn i bildet. Jo, det er hovedpulsåren vår. Stanser den stanser hele bedriften, sier adm. dir. Kjell Sletsjøe.

 

Ærede statsminister, ærede samferdelsminister, ærede forsamling.

 

Av adm. dir. Kjell Sletsjøe, Rana Gruber AS

 

Hjertelig velkommen til Rana Gruber. Det er ikke hver dag vi i denne bedriften kan stå som vertskap for et så prominent selskap. Når jeg i tillegg fremdeles er litt usikker på hva som skal skje og hva som skal bli meddelt i dag er det ikke noe tvil om at jeg er svært spent.

Rana Gruber trenger gode nyheter for tiden. Vi opplever at prisen på vårt hovedprodukt, jernmalmkonsentrat, de siste to årene har blitt redusert med 2/3. Da forstår alle at vi er inne i skikkelige ulvetider.

De som kjenner litt til Rana Gruber vet at vi driver med gruvevirksomhet. Det har vi gjort siden Thomas Alva Edison startet det hele for over 110 år siden og etablerte jernbanen.

Gruvene våre ser vi ikke her. De ligger ca 30 km på Heia nordøst for her vi står. Det vi ser her er oppredningsverket og Coloranaverket. Det er rett og slett et stort prosessanlegg vi har her i Vika. Her videreforedler vi råmalmen fra Heia og noe malm fra Mauretania til jernmalmkonsentrat, superkonsentrat og til røde og sorte pigmenter.

Disse produktene leverer vi ut i verden hvor det brukes av våre kunder i stålkonstruksjoner, i skip, i biler, i jernbaneskinner, i maling, på kredittkort og til rensing av drikkevann og avløpsvann i nær sagt alle land i Europa.

Alt dette krever høy kompetanse. Vi driver ikke bare og graver noe malm ut av jorden. Vi har mange folk med doktorgrader og mastergrader, vi har mange med lang praktisk erfaring og vi har mange lærlinger.

Rana Gruber er altså noe mye mer enn en gruve. Jeg liker å si at gruva er hjertet vårt og prosessverket er hjernen vår. Hvordan kommer så jernbane inn i bildet. Jo, det er hovedpulsåren vår. Stanser den stanser hele bedriften.

For å overleve i disse ulvetider har vi satset på vekst. Bare det siste året har vi økt produksjonen med 42 prosent. Vi faktisk nesten doblet produksjon pr ansatt. På de siste 10 år har vi femdoblet produksjonen vår.

Denne veksten kan slik det er i dag ikke fortsette. Dette ganske enkelt fordi jernbanen er en flaskehals. Vi har økt antall vogner, vi har kjøpt større og lettere vogner, vi har økt frekvensen, men taket på 5 millioner tonn kommer vi ikke over uten å få lov til å laste 50 prosent mer i hver vogn. Da øker akseltrykket fra 24 t til 30 t. For å få til dette trenger vi hjelp fra staten som eier jernbanestrekningen (etter at de overtok den for noen år siden fra oss).

Jeg håper at de nyhetene vi får høre i dag bringer oss nærmere muligheten til å øke produksjonen med ytterligere 50 prosent slik at vi kan laste mer i hver vogn. Det vil være med på å sikre at vi kan fortsette gruvevirksomheten i mange tiår til og at prosess- og kompetansebedriften Rana Gruber kan vokse ytterligere her lokalt, men også nasjonalt og internasjonalt.

 

- Disse produktene leverer vi ut i verden hvor det brukes av våre kunder i stålkonstruksjoner, i skip, i biler, i jernbaneskinner, i maling, på kredittkort og til rensing av drikkevann og avløpsvann i nær sagt alle land i Europa.

– Disse produktene leverer vi ut i verden hvor det brukes av våre kunder i stålkonstruksjoner, i skip, i biler, i jernbaneskinner, i maling, på kredittkort og til rensing av drikkevann og avløpsvann i nær sagt alle land i Europa.